Op de Belgische snelwegen is er een zorgwekkend gebrek aan naleving van de voorgeschreven veiligheidsafstanden tussen voertuigen. Dit nonchalante gedrag draagt bij aan verontrustende ongevalcijfers. Statistieken suggereren dat een aanzienlijk deel van de ongelukken met dodelijke afloop of gewonden het gevolg is van kop-staartbotsingen, waarbij maar liefst 70% te wijten is aan onvoldoende veiligheidsafstanden, vaak in combinatie met vermoeidheid, telefoongebruik of te hard rijden.
Onthullende Studies van VIAS:
Recente onderzoeken, uitgevoerd door VIAS met behulp van geavanceerde camera’s, wijzen op alarmerende cijfers: tot wel 58% van de personenauto’s handhaaft afstanden van minder dan 2 seconden tot hun voorganger, vooral wanneer ze op verschillende rijstroken rijden. Deze bevindingen hebben geleid tot nieuwe wetgeving die de huidige Wegcode zal vervangen tegen 2025. Deze aangescherpte voorschriften eisen een minimale veiligheidsafstand van 2 seconden op wegen met een snelheidslimiet boven de 50 km/u.
Toekomstige Maatregelen:
Om naleving te waarborgen, plant de overheid in de tweede helft van 2024 proefprojecten met camera- en radarsystemen, vergelijkbaar met systemen die momenteel in Duitsland worden gebruikt. Deze stappen, gesteund door Georges Gilkinet, de minister van Mobiliteit, beogen het verminderen van risicogedrag en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Echter, de voortzetting van deze maatregelen is afhankelijk van toekomstige beslissingen van de regering.