In België worden trajectcontroles ook ingezet voor fietsers die te snel rijden. Er is al meer dan twee jaar een trajectcontrole voor fietsers in het Belgische Beveren, en er kunnen in de toekomst nog meer van dergelijke controles komen.
Volgens De Standaard zullen gemeenten binnenkort trajectcontroles en vaste flitspalen in fietsstraten mogen installeren, iets wat voorheen niet wettelijk mogelijk was. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat auto’s niet te snel langs fietsers rijden en om de veiligheid van fietsers te waarborgen. Desondanks blijft het geen oplossing voor roekeloze wielrenners.
Elektrische fietsen die de maximale snelheid van 45 km/u kunnen bereiken, ook wel speedpedelecs genoemd, moeten zich houden aan de 30 km/u limiet in fietsstraten. Deze fietsen hebben een nummerplaatje, waardoor de trajectcontrole ook boetes kan uitdelen aan de eigenaren van deze elektrische fietsen.
De speciale fietszones zijn opmerkelijk. In tegenstelling tot Nederlandse fietsstraten, is het in België niet toegestaan om fietsers in te halen. Als je dus achter iemand fietst die de maximumsnelheid aanhoudt, zoals Bep op weg naar de bingo, dien je achter hen te blijven. Belgische fietsstraten zijn vaak te herkennen aan het rode asfalt en er staat een bord om aan te geven dat het een fietsstraat betreft.